Nieuws | Alle nieuwsberichten | k-lmo.nl https://www.k-lmo.nl/rss.xml Alle nieuwsberichten van LMO. nl Tue, 19 Feb 2019 22:45:54 GMT 2019-02-19T22:45:54Z nl Mensen van de Meldkamer: Lars Hoebers, meldkamer Limburg https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/februari/mensen-van-de-meldkamer.html Vandaag is het Europese 112 dag. Dit jaar staan de mensen die elke dag vanuit de meldkamer hulp bieden aan mensen in nood centraal. Lars Hoebers van Meldkamer Limburg doet dat al jaar en dag met veel plezier, ‘de mooiste baan bij de politie die ik heb gehad’. nieuwsdocument Mon, 11 Feb 2019 07:58:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/februari/mensen-van-de-meldkamer.html 2019-02-11T07:58:00Z Lars liep als tienjarige al rond met een politiepet op en werkt nu 18 jaar bij de politie. Hij begon als agent op straat en zag een vacature voorbijkomen op de meldkamer. “Ik vond dat het werk van een centralist soms misschien wel anders kon. Maar ik zou het werk toch echt zelf moeten uitvoeren om te ervaren of dit ook echt zo was.” Hij werkt nu als senior centralist op de meldkamer in Limburg en probeert het imago van de meldkamer af te stoffen. 

“Het is zo’n mooie baan. Het is de mooiste baan bij de politie die ik heb gehad en ik heb al vele banen bij de politie gehad. Mensen weten niet wat we doen. We doen alles in ons vermogen om mensen te helpen. Daarin moeten we keuzes maken en prioriteiten stellen. Als je vijf meldingen krijgt van vernielde auto’s en een voor een reanimatie, dan is de keuze makkelijk gemaakt. Maar als je tien meldingen krijgt, waarvan vier reanimaties en ernstig letsel… Dan moet je snel beslissen. Het werk van een centralist is misschien fysiek niet zwaar, maar het vergt wel veel op mentaal en emotioneel vlak.

lars hoebersJe kan echt het verschil maken. Als door mijn aansturing als centralist een verdachte wordt aangehouden ben ik natuurlijk blij. Als er echter door onze coördinatie een levensreddende actie succesvol wordt afgehandeld dan geeft dat mij nog meer voldoening. Nadeel is dat je nooit bedankjes krijgt. We zijn onzichtbaar voor de mensen. We krijgen wel reacties van de collega’s op straat. Zij merken het wel. Mijn doel als centralist is om mensen te helpen en collega’s veilig thuis te laten komen. 

Een tijdje terug kregen we een melding die in eerste instantie onschuldig leek. Maar uiteindelijk is een collega op straat overleden. Voor de veiligheid staat je leven op het spel. Dat hakt erin en maakt ook veel bij ons als centralisten los. Ook al ging het om een collega die ik niet persoonlijk kende …. Het voelt wel als een soort van familie.

Je krijgt meldingen waar het om spant. Leven of dood. Je moet dit vanaf je stoel managen zonder er zelf fysiek bij te zijn. Dat vind ik moeilijk. Je moet het doen met de informatie die je over de telefoon krijgt. Je moet hier een beeld van vormen en van daaruit snel beslissen wat nodig is. Jouw beeld en de werkelijk situatie kunnen verassend verschillend zijn. Soms wil ik graag in een politieauto stappen en zelf ter plaatse gaan.  Zo nu en dan zit ik een dienst op een auto om het contact met de straat te houden. Hiermee houd ik contact mijn collega’s op straat en kan ik met hen het gesprek aangaan over hetgeen wij doen op het Operationeel Centrum. Ik vind dat je als centralist een ambassadeur moet zijn van je afdeling.

In mijn vrije tijd doe ik vrijwilligerswerk. Ik begeleid terminaal zieke mensen naar hun laatste wens. Bij het helpen van anderen cijfer ik mezelf soms weg. Op het Operationeel Centrum heb je niet altijd om te eten of naar het toilet te gaan. Natuurlijk is dat vervelend maar dat doe je omdat andere mensen je hulp dringend nodig hebben. Soms hangen er levens van af.  Omdat levens ervan afhangen.”

]]>
Nieuwe elektronische leeromgeving voor meldkamermedewerkers beschikbaar https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/januari/nieuwe-elektronische-leeromgeving-voor-meldkamermedewerkers-beschikbaar.html Vanaf 29 januari is er een elektronische leeromgeving beschikbaar, waar multidisciplinaire opleidingsproducten voor medewerkers van de meldkamer worden aangeboden: de LMS-Campus. nieuwsdocument Tue, 29 Jan 2019 14:40:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/januari/nieuwe-elektronische-leeromgeving-voor-meldkamermedewerkers-beschikbaar.html 2019-01-29T14:40:00Z De kennis en kunde van medewerkers van meldkamers is een basisvoorwaarde voor het goed functioneren van meldkamers. Daarom wordt er komende jaren door de samenwerkende disciplines veel geïnvesteerd in het opleiden, trainen en oefenen van medewerkers meldkamer.

Marianne Nijholt, LMS projectleider vakbekwaamheid: ‘Uitgangspunt is om bij elke wijziging in techniek of proces het trainen en oefenen van personeel mee te nemen. Gefaciliteerd door de LMS willen we de meldkamers ontzorgen door hen kwalitatief goede opleidingsprogramma’s en -producten aan te bieden voor generieke onderwerpen, die ze naar eigen inzicht in hun eigen werkpraktijk kunnen toepassen Om deze opleidingsproducten aan centralisten van de diverse disciplines te kunnen aanbieden, is deze elektronische leeromgeving ingericht, de LMS-Campus.’

Voor wie
De LMS-Campus is op dit moment toegankelijk voor centralisten van politie, brandweer en KMar. Zij krijgen hiervoor een email met inloggegevens. Na inloggen kunnen zij gebruik maken van de LMS- Campus. Centralisten van de ambulancezorg zijn nog niet toegevoegd aan de LMS-Campus. Indien RAV’en of MKA’s gebruik willen maken van de elektronische leeromgeving kunnen zijn contact opnemen met LMS.

LMS Campus inlogscherm

E-learning AML
Als eerste is de e-learning AML (Advanced Mobile Location) beschikbaar. AML is een nieuwe techniek op mobiele telefoons, waarmee de centralist nog sneller de juiste hulp naar de juiste plaats kan sturen. Vanaf begin 2019 kan bij telefoons die deze functie ondersteunen nauwkeurige locatie-informatie automatisch worden meegestuurd bij een 1-1-2 oproep. In deze e-learning leer je wat de mogelijkheden van AML zijn en hoe je de locatiegegevens van AML kunt gebruiken in GMS.

Aanbod
Het aanbod wordt in 2019 uitgebreid met onderwerpen als: 112-app, doorontwikkeling 112 en het handelingskader gegevensverwerking. Zodra er een nieuwe e-learning beschikbaar is, wordt hierover een bericht via de mail gestuurd.

Vragen?
Voor vragen over de LMS-Campus of vakbekwaamheid kun je terecht bij Marianne Nijholt, via vakbekwaamheid@landelijkemeldkamer.org


 

 

 

]]>
Lekker zitten op nieuwe meldkamerstoelen https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/januari/lekker-zitten-op-nieuwe-meldkamerstoelen.html De Europese aanbesteding voor de levering van meldkamerstoelen is in volle gang. Op 15 januari mochten centralisten van alle samen te voegen meldkamers stoelen testen in Driebergen. nieuwsdocument Tue, 29 Jan 2019 14:35:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/januari/lekker-zitten-op-nieuwe-meldkamerstoelen.html 2019-01-29T14:35:00Z Er zijn bij de huidige meldkamers in het algemeen twee verschillende stoelen beschikbaar. Daarom zijn er bij de aanbesteding 2 typen stoelen uitgevraagd voor 24/7 gebruik. De actieve stoel is optimaal instelbaar om medewerkers van verschillende postuur te ondersteunen bij invoer werkzaamheden. De comfort stoel is zeer aangenaam om langdurig een observatiehouding te ondersteunen. Tijdens de testdag werd op comfort (gebruikersgemak) en ergonomie getest. Deze beide onderdelen scoren samen 50%. Andere onderdelen die scoren zijn: onderhoudsplan, duurzaam retourbeleid, prijs en uurtarief onderhoudsmonteur.

Proefzitten
Ed van Veen, politiecentralist Meldkamer Apeldoorn was één van de testers die op 13 stoelen heeft gezeten: ‘In groepen van ongeveer 8 mensen, afkomstig van de diverse meldkamers en van de diverse disciplines, zijn de stoelen uitgeprobeerd. We gaven een oordeel aan de hand van de stoel in zijn algemeenheid, de mogelijkheden en instellingen enzovoorts. Iedereen maakte per stoel een testrapport’.
In totaal hebben 40 centralisten in sessies van 1,5 uur de stoelen getest. Voordat de ‘proefpersonen’ konden testen, kregen ze een toelichting op het testprogramma, een korte cursus ergonomie en uitleg over de mogelijkheden van de teststoelen. Het instellen bleek niet altijd makkelijk te gaan. Een tester merkte op dat het instellen van de zithouding tijd en inspanning kost en het niet eenvoudig is om bij alle knoppen te komen.

proefzitten

Verschillende stoelen
In totaal zijn 13 verschillende stoelen - zowel ‘actieve’ als ‘passieve’  - van 3 leveranciers getest. De namen van de leveranciers waren afgeplakt om de test zo neutraal mogelijk te laten verlopen. “Het werd wel duidelijk dat er geen eenduidige favoriete stoel uit gaat komen. ‘Elke stoel heeft wel zijn ‘voors’ en ‘tegens’. En ook heeft elke tester weer zijn of haar eigen voorkeur. Nu maar hopen dat mijn voorkeursstoel ook echt in gebruik genomen wordt’, besluit Veen knipogend. 

Planning
Op basis van een inventarisatie over alle meldkamers en testresultaten worden twee stoelen gekozen. Begin maart wordt duidelijk welke leverancier de stoelen voor de nieuwe meldkamers mag leveren. Na afronding van de aanbesteding kan elke meldkamer naar eigen behoefte aantallen comfort en actieve stoelen aanschaffen. De verwachting is dat de stoelen in 95 procent in behoefte voorzien. Kleine aanpassingen van de stoelen tot volledig maatwerk in verband met (ergonomie) klachten blijven een optie.

Meer informatie
Voor meer informatie kun je terecht bij Alfred van der Meer, 06 212 989 74 of alfred.van.der.meer@k-lmo.nl

]]>
Videobellen naar 112? https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/januari/videobellen-naar-112.html Wie alarmnummer 112 belt, krijgt een hulpverlener van de meldkamer aan de telefoon. Deze centralist luistert en informeert zo goed mogelijk om snel te bepalen welke hulp nodig is. Hoe mooi zou het zijn als de beller niet alleen kan beschrijven wat er speelt, maar de noodsituatie ook kan laten zien? Deze manier van melden – mét beeld - is dit najaar getest met centralisten in twee meldkamers. nieuwsdocument Thu, 03 Jan 2019 10:34:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2019/januari/videobellen-naar-112.html 2019-01-03T10:34:00Z “Als een melder foto’s of filmpjes heeft die de situatie kunnen verduidelijken, wil je zulk beeld als hulpdienst natuurlijk gebruiken”, vertelt Marjan Dol, directeur van meldkamer Noord-Nederland. Maar hoe krijg je die beelden goed en snel de meldkamer in?

Lees er meer over in het artikel Videobellen met 112? in het JenVMagazine van december 2018.

melden met beeld

]]>
Zicht op beheertaken vernieuwd C2000-spraaknetwerk https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/december/zicht-op-beheertaken-vernieuwd-c2000-spraaknetwerk.html Met de komst van het nieuwe C2000 en een centrale IV/ICT-meldkamerinfrastructuur zijn landelijke afspraken over het beheer van het netwerk nodig. Uitgangspunt bij de inrichting van het beheer is de kwaliteit van de dienstverlening, waarbij optimale ondersteuning van het primaire proces in de meldkamer en op straat voorop staat. Begin dit jaar zijn nieuwe uniforme, landelijke afspraken vastgelegd in het Operationeel beheermodel. Dit beheermodel beschrijft de beheertaken en geeft aan door wie deze taken uitgevoerd worden en welke landelijke afstemming nodig is om gezamenlijk afspraken te maken over het gebruik en de inrichting van C2000. Zogeheten use cases beschrijven op hoofdlijnen welke stappen door welke organisatie worden gezet, welke communicatiemomenten er zijn en wanneer beheertools daarbij nodig zijn. nieuwsdocument Mon, 24 Dec 2018 15:13:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/december/zicht-op-beheertaken-vernieuwd-c2000-spraaknetwerk.html 2018-12-24T15:13:00Z In de nieuwe situatie wordt een gedeelte van het beheer centraal uitgevoerd als gevolg van de centrale ICT-architectuur. Het is voor gebruikers van belang dat een versnipperde beheerorganisatie wordt voorkomen en dat het beheer van C2000 in samenhang met het beheer van de andere voorzieningen wordt ingericht.

Landelijke afspraken
Begin dit jaar zijn nieuwe uniforme, landelijke afspraken vastgelegd in het Operationeel beheermodel. Dit beheermodel beschrijft de beheertaken en geeft aan door wie deze taken uitgevoerd worden en welke landelijke afstemming nodig is om gezamenlijk afspraken te maken over het gebruik en de inrichting van C2000. Zogeheten usecases beschrijven op hoofdlijnen welke stappen door welke organisatie worden gezet, welke communicatiemomenten er zijn en wanneer beheertools daarbij nodig zijn. Op deze wijze wordt inzichtelijk hoe de verschillende beheerders met elkaar samenwerken bij de uitvoer van de beheertaken, zoals die beschreven staan in het beheermodel.

Fundament
De use-cases zijn afgestemd met vertegenwoordigers van de meldkamers, disciplines, MDC en LMS en zijn hierop in oktober jl. vastgesteld in het CIO-beraad. Hiermee wordt geborgd dat de usecases landelijke toepasbaar zijn en als landelijk kader gelden. Een belangrijke stap, aldus Han de Brock, voorzitter Gebruikersoverleg C2000: “De kwaliteit van het C2000 systeem wordt geborgd in het Beheer; de usecases vormen het fundament voor dat beheer. Alle gebruikers dragen daaraan bij, zodat het beheer uniform geïmplementeerd en uitgevoerd kan worden, ten behoeve van een hoge kwaliteit van lange duur’.

Het belang van de usecases wordt ook door MDC onderschreven, zegt Maarten Nacinovic, sectorhoofd MDC: “Het is eigenlijk een bundeling van minimaal 14 jaar ervaring en opgebouwde praktijk met C2000, uitgeschreven in herkenbare beheersituaties. Dit is zeer geschikt om te toetsen hoe de ervaren praktijk met de nieuwe techniek werkt. Dit vanuit het perspectief van de beheerder in plaats vanuit het systeem.”

Eerste set usecases
In de usecases is, vanuit het perspectief van de gebruiker of beheerder, het werkproces van veel voorkomende situaties uitgewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het programmeren van randapparatuur of het verhelpen van een storing aan het RABS. De usecases worden gefaseerd uitgewerkt waarbij de planning van IVC leidend is. In de eerste set zijn de usecases met betrekking tot C2000 spraak (in combinatie met ACR, de aangepaste versie van de huidige radiobediening) uitgewerkt. Er zijn usecases uitgewerkt voor randapparatuur, radiobediening, gebruik en monitoring, beveiliging, technisch onderhoud en kwaliteit van het netwerk en apparatuur. Ook bij de doorontwikkeling van de usecases wordt het meldkamerveld betrokken. De usecases worden opgesteld in overleg met het GBO C2000 en met LMS.

Toepassingsmogelijkheden usecases
De usecases hebben meerdere toepassingsmogelijkheden:

· Landelijke procedures en werkafspraken: de usecases beschrijven de procesgang en maken inzichtelijk welke - meer gedetailleerde – procedures en werkafspraken nodig zijn.

· Beheerprocestest: de usecases zijn input voor de beheerprocestest. Het nieuwe C2000 wordt onderworpen aan de Beheeracceptatietest (BAT), deze test is gericht op de beheerbaarheid van de nieuwe technologie. Aanvullend is de beheerprocestest gericht op het beheerproces om inzichtelijk te maken of het beheer goed is georganiseerd en de afspraken tussen de verschillende beheerders functioneren.

· Opleidingen: de usecases worden gebruikt voor het opleiden van de beheerders.

Vervolgstappen
Op dit moment worden de usecases vooral voor de projectmatige invoering van vernieuwd C2000 gebruikt. Met deze eerste set wordt in het kader van het landelijk IVC-traject het beheerproces getoetst, waarbij lokaal beheerders van de meldkamers meedoen. Het kan natuurlijk zo zijn dat hierbij bevindingen naar voren komen die leiden tot het aanpassen van de usecases. Daarnaast komen er nog meer usecases na de implementatie van C2000 spraak voor de toekomstige Eurofunk Radiobediening. Het is dus een werkdocument. De volgende versie wordt in het eerste kwartaal van 2019 opgeleverd.

Wil je meer weten over de beheertaken, rollen en usecases die nu zijn uitgewerkt, kijk dan op de C2000 website en lees het rapport Usecases Beheer C2000 <inloggen noodzakelijk>

]]>
Nauwkeurige locatiebepaling begin 2019 beschikbaar https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/december/nauwkeurige-locatiebepaling-begin-2019-beschikbaar.html Dankzij een voor Nederland nieuwe techniek op mobiele telefoons, Advanced Mobile Location, kan de centralist nog sneller de juiste hulp naar de juiste plaats sturen. Bij telefoons die deze functie ondersteunen kan vanaf begin 2019 nauwkeurige locatie-informatie automatisch worden meegestuurd bij een 112-oproep. nieuwsdocument Fri, 14 Dec 2018 18:12:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/december/nauwkeurige-locatiebepaling-begin-2019-beschikbaar.html 2018-12-14T18:12:00Z Dat schrijft minister Grapperhaus van het Ministerie van Justitie en Veiligheid vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Door een constructieve samenwerking tussen de politie, de telecomproviders en mijn departement zijn bijna alle randvoorwaarden voor implementatie ingevuld. AML is technisch gereed. Begin 2019 wordt gestart met de gebruikers van toestellen gebaseerd op Google technologie. Later in 2019 volgen naar alle waarschijnlijkheid de gebruikers van telefoons gebaseerd op Apple technologie’, aldus de minister.
AML gebruikt wifi, gps en andere sensoren in de mobiele telefoon om de locatie te berekenen als iemand 112 belt. Dit is de standaardtechniek die de telefoon gebruikt om een locatie te bepalen (en die bijvoorbeeld te zien is op een kaart op de telefoon). Die gegevens stuurt AML tijdens het 112-gesprek vanzelf in een sms-bericht naar de centralist in de regionale meldkamer met wie de melder spreekt. Afhankelijk van de duur van het gesprek kunnen dit meer sms-berichten zijn. AML werkt alleen zo lang iemand belt met 112. Daarna schakelt het zichzelf uit.

Klaar voor de start
De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) heeft samen met de betrokken partijen hard gewerkt aan de realisatie van deze nieuwe manier van locatiebepaling. Marieke Ackerman, projectleider AML van de LMS, vertelt over de gezamenlijke voorbereiding: ‘Het ministerie van JenV heeft afspraken gemaakt met de telecomproviders. Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over dat dat ze de AML-berichten transporteren en dat AML gratis is voor de burger. De technische keten om de AML-berichten te kunnen ontvangen en te tonen bij de centralist die het gesprek in behandeling heeft, is door de politie gerealiseerd. De benodigde versie van GMS is uitgerold op alle meldkamers. De instructie is door de politie, ambulance, brandweer en KMar verspreid onder centralisten. De communicatie over AML staat klaar voor publicatie. De laatste puntjes op de i worden komende weken gezet. Hierna kunnen we de activatie van AML starten op Android-telefoons’.

112app
Naast de invoering van AML wordt er door de politie ook gewerkt aan de invoering van een 112app, waarmee locatiebepaling ook sneller en nauwkeuriger kan plaatsvinden. Dit gebeurt in afstemming met de brandweer, ambulance en KMar. Halverwege 2019 wordt een nieuwe technische infrastructuur voor de 112-dienstverlening in gebruik genomen. Zodra de vernieuwing van de nieuwe technische infrastructuur voor de 112-dienstverlening is gerealiseerd, kan de werking van de 112app beproefd worden.

Diverse manieren locatiebepaling 
Meer weten over de verschillende manieren waarop een centralist de locatie kan bepalen van een melder? Bekijk dan deze infographic over locatiebepaling.

]]>
Geslaagde open dagen nieuwe meldkamer Den Bosch https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/oktober/geslaagde-open-dagen-nieuwe-meldkamer-den-bosch.html Op zaterdag 27 en zondag 28 oktober opende de nieuwe Meldkamer Oost-Brabant in Den Bosch haar deuren voor relaties (zaterdag) en meldkamermedewerkers en hun gezin (zondag). In totaal kwamen zo’n 650 mensen op bezoek. Zowel de bezoekers als het organisatieteam hadden het goed naar hun zin! nieuwsdocument Mon, 29 Oct 2018 14:09:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/oktober/geslaagde-open-dagen-nieuwe-meldkamer-den-bosch.html 2018-10-29T14:09:00Z  ‘Rode, witte of blauwe overschoentjes?’ Tja, ondanks onze multi-meldkamer moest men ter bescherming van de nieuwe vloerbedekking toch direct na binnenkomst kleur bekennen. Gelukkig zagen we ook mooie multi-color combinaties ontstaan. Na het aantrekken van de schoentjes, uitleg over de looproute en overhandigen van de goodiebag kon de ontdekkingstocht door het gebouw beginnen. Deze begon bij de SGBO/opschalingsruimte op de begane grond, waar onder andere René van Santvoort bevlogen vertelde over hoe er hier gewerkt gaat worden bij calamiteiten met grote impact op de omgeving. Via de trap kwam men op de eerste verdieping, waar een compilatie van de vlogs van Jos over de verbouwing te zien was. Verderop in de ruimte volgde een tentoonstelling met foto’s en materialen van de meldkamer Den Bosch door de tijd heen. Ook waren er een aantal heuse museumstukken ‘ingevlogen’, zoals een meldtafel uit 1953 en een ouderwetse ARBI. Met de uitleg van Hans van Ettekoven erbij kwam het meldkamergevoel van vroeger weer helemaal terug.

Daar waar het allemaal gebeurt: de meldkamer
Vervolgens door naar de tweede verdieping, waar deelname aan de ‘meldkamerquiz’ zeer populair was onder de bezoekers. Onder leiding van quizmasters Sandra Visser, Desirée Leppens en Elmar Nielen werd ieders kennis flink op de proef gesteld. Op zondag konden ook de kinderen meespelen in een speciale kinderquiz. Met de nodige kennis op zak vervolgde men de route naar daar waar het allemaal gebeurt: de meldkamer. Voor velen het meest interessante deel van de tour. Rondom de tafels van de centralisten die uitleg gaven was het bijna de gehele dag door gezellig druk. Verderop was op de zondag een film van de werkwijze op de meldkamer bij een multidisciplinair incident te zien. Het inhoudelijke deel eindigde in de opschalingsruimte van de meldkamer, waar Marco van de Ven een en ander toelichtte en waar natuurlijk de enorme video wall flink de aandacht trok. Na de lift genomen te hebben naar de eerste verdieping was het tijd voor een afsluitend drankje en hapje in de kantine. En natuurlijk een praatje met andere aanwezigen!

Positieve reacties bezoekers
Doel van de open dagen was dat meldkamermedewerkers en hun familie, collega’s die niet op de meldkamer werken en andere relaties op een laagdrempelige en informele manier de nieuwe meldkamer Oost-Brabant konden komen bekijken. Uit zowel de reacties van bezoekers tijdens de open dagen als de eerste resultaten van een enquête onder de bezoekers van zaterdag blijkt dat dit doel zeker geslaagd is. Vooral de goede en open sfeer door de enthousiaste ontvangst en uitleg bij de verschillende onderdelen werd zeer gewaardeerd. En natuurlijk het gebouw en de inrichting zelf: iedereen vindt het prachtig geworden! 

MKOB open dag

]]>
Challenge: kunnen 112-meldingen worden voorspeld op basis van data? https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/oktober/challenge-kunnen-112-meldingen-worden-voorspeld-met-data.html Van 22 t/m 26 oktober host de Meldkamer Rotterdam een challenge rondom het voorspellen van de spoedvraag. nieuwsdocument Mon, 22 Oct 2018 13:31:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/oktober/challenge-kunnen-112-meldingen-worden-voorspeld-met-data.html 2018-10-22T13:31:00Z Tijdens de challenge ontwikkelen onderzoekers van TNO samen met de politie en brandweer een algoritme om 112-meldingen te voorspellen op basis van historische en live databronnen. Het doel van dit onderzoek is om te bepalen in hoeverre de spoedvraag kan worden voorspeld en hoe dit de meldkamers kan helpen om zich meer proactief op te stellen. Op dit moment is een meldkamer reactief; er komt een 112-melding binnen en daar wordt op geacteerd. Met behulp van een voorspelmodel kan de meldkamer mogelijk proactiever worden. Als bekend is dat over een uur een grote kans is op een ongeluk op locatie x kan daar bij het plannen van de inzet van de hulpdiensten rekening mee worden gehouden en bijvoorbeeld bepaalde eenheden beter worden gepositioneerd.

Beter anticiperen
Slimme sensoren en een hoge mate van digitale verbondenheid zorgen voor steeds meer data. Deze data kunnen worden gebruikt door zogeheten ‘machine learning algoritmes’ – (be)rekenformules- om trends te ontdekken en voorspellingen te doen. Politie, brandweer en ambulance maken al gebruik van voorspellende algoritmes om te bepalen waar de kans op incidenten het grootst is. Maar deze algoritmes zijn voornamelijk gebaseerd op historische incidentdata. De vraag is of andere (live) databronnen zoals weer en verkeer kunnen worden benut om beter te anticiperen op de spoedvraag. Van tevoren is data verzameld en voorbereid en tijdens de challenge wordt op locatie en met de input van de centralisten een prototype voorspelmodel ontwikkeld.

Het Nieuwe Melden
Dit onderzoek is onderdeel van het Programma Het Nieuwe Melden, waarin het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV), de Landelijke Meldkamer Samenwerking (namens alle hulpverleningsdiensten) en TNO samen onderzoeken hoe de overheid zich slimmer kan organiseren en beter gebruik kan maken van de kansen die nieuwe technologieën bieden voor het melden van veiligheidsincidenten. Het onderzoek leidt tot inzichten in de mogelijkheden en meerwaarde van voorspellende algoritmes voor 112-meldingen.

 

 

]]>
Onderzoek naar effect van beeld bij 112-meldingen https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/oktober/onderzoek-naar-effect-van-beeld-bij-112-meldingen.html Wat is de invloed van het gebruik van beelden bij 112-meldingen? Een onderzoek naar het effect van beeld in de Meldkamers Noord-Nederland en Noord-Holland moet hier meer inzicht in geven. Op 10, 17 en 18 oktober doen centralisten mee aan dit onderzoek. nieuwsdocument Tue, 09 Oct 2018 12:16:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/oktober/onderzoek-naar-effect-van-beeld-bij-112-meldingen.html 2018-10-09T12:16:00Z De manier waarop we communiceren verandert. Het gebruik van beeld wordt steeds dominanter. Dit heeft invloed op de manier van het melden van 112 incidenten aan Politie, Brandweer, Ambulancezorg en Koninklijke Marechaussee. Bij de communicatie met de meldkamer wordt nu nog weinig gebruik gemaakt van beeld. De verwachting is dat het toepassen van beeld bij de intake van 112 meldingen het proces versnelt en de volledigheid en juistheid van de vergaarde informatie vergroot. Maar mogelijk kost het interpreteren van het beeld ook tijd en leidt het af van en wat wordt gezegd. Om hier meer over te weten, is aan TNO gevraagd onderzoek te doen naar het effect van beeld bij 112 meldingen.

Het Nieuwe Melden
Het onderzoek moet antwoord geven op de vraag: Wanneer heeft welk soort beeld impact bij het doen van een 112 melding en welke impact is dat?’ Dit onderzoek maakt deel uit van het Programma Het Nieuwe Melden, waarin het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV), de hulpverleningsdiensten en TNO samen onderzoeken hoe de overheid zich slimmer kan organiseren en beter gebruik kan maken van de kansen die nieuwe communicatievormen bieden voor het melden van veiligheidsincidenten.

Twee experimenten
Er doen centralisten van verschillende disciplines mee aan twee experimenten. Het eerste (quasi) experiment richt zich op het effect op het proces en met name op de snelheid, juistheid en volledigheid van de verwerkte informatie. Elke centralist handelt tijdens het experiment acht cases af waar tijdens de intake beeldmateriaal aan wordt toegevoegd. Op die manier kunnen de prestaties van de centralisten die eerder de cases hebben afgehandeld zonder beeldmateriaal worden vergeleken met de prestaties van de centralisten die wel beeldmateriaal kregen aangeboden. De centralisten worden vooraf getraind in het gebruik van het protocolsysteem. Onderzoekers van TNO vervullen de rol van waarnemer. Acteurs leggen de cases voor aan de centralisten. De waarnemer biedt op vooraf bepaalde momenten het bijbehorende beeld aan. Voor en na het experiment worden een aantal vragen gesteld over de verwachtingen van het effect van beeld op het meldproces en onder welke omstandigheden welk soort beeld als het meest effectief wordt verwacht.

Het tweede experiment is vooral verkennend van aard en richt zich specifiek op de mogelijke impact van beeld op de centralist. Tijdens dit experiment voeren een aantal centralisten een taak uit waarin meldingen beluisterd worden. Deze taak lijkt op de huidige meldkamertaak, maar is niet helemaal hetzelfde. Tijdens sommige meldingen worden beelden getoond en wordt gemeten wat de impact hiervan op de centralist is. Onderzoekers van TNO begeleiden dit experiment en houden ter afsluiting van het experiment een kort interview over de ervaringen van de betrokken centralist.

Resultaten
Resultaten van de experimenten leiden tot 1) eerste conclusies en inzichten over de mogelijke effecten van beeld op de intake en aanbevelingen over de omgang met beeld op de meldkamer en 2) een experimenteeragenda voor vervolgexperimenten. Deze resultaten worden aangeboden aan de LMS en het Ministerie van JenV; zij pakken zo mogelijk gezamenlijk verdere besluitvorming op.

]]>
Taskforce inventariseert gevolgen uitstel C2000 voor meldkamers https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/september/taskforce-inventariseert-gevolgen-uitstel-c2000-voor-meldkamers.html De minister van Justitie en Veiligheid heeft vandaag besloten de landelijke migratie naar het nieuwe spraaknetwerk van C2000 te verschuiven naar 2019. Dit besluit heeft direct gevolgen voor de geplande aansluitingen op de landelijke IV- en ICT meldkamervoorzieningen van de meldkamerlocaties Den Bosch, Haarlem en Maastricht. Een Taskforce van de Landelijke Meldkamer Samenwerking gaat de consequenties benoemen en adviseren over de benodigde vervolgstappen. nieuwsdocument Mon, 17 Sep 2018 14:14:00 GMT https://www.k-lmo.nl/nieuws/2018/september/taskforce-inventariseert-gevolgen-uitstel-c2000-voor-meldkamers.html 2018-09-17T14:14:00Z Het ministerie van Justitie en Veiligheid werkt sinds 2015 aan de vernieuwing van het systeem. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de hulpverleningsdiensten. Het nieuwe C2000-netwerk is de afgelopen maanden al grotendeels opgebouwd terwijl het huidige netwerk nog in bedrijf is en blijft. In de zomer van 2018 is het nieuwe alarmeringsnetwerk (P2000) in gebruik genomen. Het spraaknetwerk (T2000 voor portofoons en mobilofoons) zou volgens de huidige planning in het najaar vervangen worden. In de afgelopen periode is bij het programma Implementatie Vernieuwing C2000 (IVC2000) in toenemende mate zorg ontstaan over de haalbaarheid van deze planning.

Veiligheid en continuïteit voorop
Het resultaat van een aantal integratie- en bedrijfstesten was onvoldoende, waardoor de kans op het tijdig opleveren van het systeem sterk afnam. De minister van VenJ heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat een migratie van het spraaknetwerk in dit najaar daarom onverantwoord is en besloten voor dit traject meer tijd te nemen. De geplande migratie in het najaar van 2018 wordt vervangen door een pilotmigratie in een beperkt gebied. Hierbij worden alle migratiehandelingen en de rollback naar het huidige netwerk uitgevoerd. Jan van Loosbroek, hoofd LMS: De veiligheid van de hulpverleners en de continuïteit van de communicatie staan tijdens de vernieuwing voorop. Om dat te waarborgen, delen we het standpunt van de minister om tijd te nemen om het nieuwe netwerk te vervolmaken en testen’.

Gevolgen voor meldkamers
Een nieuwe migratiedatum wordt nog voor het eind van dit jaar vastgesteld in nauwe afstemming met het veld van de gebruikers en beheerders. Het uitstellen van de migratie heeft voor de meldkamerlocaties in Den Bosch en Haarlem directe gevolgen en mogelijk impact op de planning van meldkamer Maastricht. Jan van Loosbroek: ‘De samenvoegingen in de regio’s Brabant-Oost en Noord-Holland en de aansluiting op de landelijke IV-en ICT-voorzieningen voor meldkamer Limburg staan als eerstvolgende mijlpalen op onze kalender. Het is belangrijk dat we zo snel mogelijk weten wat dit uitstel voor ons allen betekent. Het gaat niet alleen om technische gevolgen, maar denk ook aan consequenties voor huisvesting, verbouwingen, personeel, opleidingen en financiën. We starten daarom deze week met een Taskforce om de impact voor die locaties in kaart te brengen’.

Vervolgstappen
De taskforce bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de locaties, de LMS en het MDC. De taskforce gaat de komende weken in een aantal sessies informatie verzamelen en bespreken. Vervolgens werkt zij in de laatste week van oktober een aantal scenario’s uit. Het conceptrapport met de gevolgen, scenario’s en een advies over de vervolgstappen moet begin november klaar zijn, gevolgd door een review. De Taskforce biedt medio november het definitieve rapport ter besluitvorming aan de directie LMS aan.

Samenvoegingen andere meldkamers
De samenvoegingen gaan in het hele land gestaag verder. Vijf van de boogde tien locaties zijn al samengevoegd; Limburg, Noord-Nederland, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam. De overige drie (Zeeland-West-Brabant, Oost-Nederland en Midden-Nederland) bevinden zich in de voorbereidingsfase. De gevolgen van het uitstel op de gehele planning worden ook nog nader uitgewerkt.

Meer informatie
Kolommen en meldkamers worden in de komende periode nader geïnformeerd via nieuwsupdates van het programma IVC en door de vaste contactpersonen in verband met de vernieuwing van C2000: de gebruikerscoordinatoren van ambulancediensten, brandweer, het Ministerie van Defensie en politie of het team implementatie meldkamers.

Voor meer informatie over het programma IVC: Remco Groet, via r.j.groet@minvenj.nl.
Voor meer informatie over uw eigen meldkamerregio: kwartiermaker LMS en/of Jan van Loosbroek, hoofd LMS, jan.van.loosbroek@politie.nl.

 

]]>